20.1.1 Kedy začať hrať
squash a ako? Hore
...späť na
Obsah...
Na túto otázku je niekoľko odpovedí. Dá sa
začať aj v 6-tich rokoch, v 12-tich aj v 18-tich rokoch, v 24-tich
rokoch alebo aj v štyridsiatke. Každý z tých začiatkov má svoj priebeh a
primerané očakávania. Podľa toho, kedy začnete, dvíha sa, či prípadne
klesá pravdepodobnosť dosiahnutia dokonalosti v tomto športe.
Začiatok okolo 6 roku života
Hore
...späť na
Obsah...
V tomto období života dieťaťa sa už dá
začať. Či to odporúčam alebo nie, sa odpovedať nedá, pretože to závisí
vždy od konkrétneho jedinca a na okolí, v ktorom žije (okolie = rodina
a spoločnosť, resp. komunita). Pre 6-ročné deti musí byť v každom
prípade squashový tréning viac „fun" ako drina. Čiže viac zábavy, hry,
súťaží a spoločných akcií detského kolektívu, ako individuálny tréning.
Ak položíte základy dobrého vzťahu dieťaťa k fyzickej námahe, tzn., že
pokiaľ dieťa v tomto veku bude brať squashový tréning ako zábavu, a nie
ako niečo nepríjemné, máte na dlhý čas vyhrané. Indikátorom miery
atraktívnosti tréningu pre dieťa napríklad je, že mu po istom čase
poviete „vieš čo, dnes som unavený, nemôžem ťa na tréning zaviesť,
zostaneme doma a ty si môžeš robiť, čo chceš". Ak je dieťa sklamané a
presviedča vás o tom, že by tam chcelo ísť, je veľmi dobré znamenie.
Samozrejme, že kroky trénera by okrem zábavy a hry mali jasne smerovať k
rozvoju všetkých pohybových schopností dieťaťa. Nielen tých, ktoré sú
pre squash najdôležitejšie, ale potrebné je rozvíjať dieťa ako celok.
Nie len cvičiť búchanie do lopty sprava a zľava. Treba mať na pamäti, že
napríklad všeobecná obratnosť sa dá zdokonaľovať iba do určitého veku
(do 12-13 rokov) a preto toto obdobie treba využiť na všetko, čo
budúcemu hráčovi v jeho rozvoji pomôže.
Avšak to najdôležitejšie, čo sa musia malí squashisti naučiť, je:
- mať pozitívny vzťah k tréningu ako k forme fyzickej námahy,
- zvyknúť si na úlohu trénera v tréningovom procese,
- zvyknúť si na trénera ako na autoritu (a nie ako na kamaráta),
- osvojiť si tréningové návyky (prísť na tréning načas, rozcvičiť sa,
nenapchať sa keksíkmi pred tréningom, vypiť dostatok vody 30 min. pred
tréningom, zoznámiť sa so strečingom atď.)
- ďalšie veci: naučiť sa prehrávať, zistiť, čo je to športová
konkurencia, atď.
Toto všetko sa dieťa nenaučí samo. Do tohto „športového" sveta ho musí
uviesť tréner, pokiaľ na to má (nie každý tréner je toho schopný). V
každom prípade úplne najdôležitejšie zo všetkého je, aby dieťa prežívalo
počas skorého začiatku tréningového procesu pozitívne emócie. Inými
slovami, aby na kurte bolo šťastné a veselé. Opakujem „šťastné a veselé
šesťročné dieťa". Aby sa smialo a malo chuť súťažiť a byť lepšie. Ak sa
toto trénerovi podarí, je to sľubný začiatok ďalšej squashovej dráhy. Ak
to tak nie je, niečo nefunguje tak dobre, ako by mohlo. Čo to je, na to
už musíte prísť vy v spolupráci s trénerom.
Výhody a nevýhody začatia tréningového procesu v šiestich rokoch života
dieťaťa:
- výhoda: pokiaľ dieťa „vydrží" a bude pravidelne trénovať, môže mať v
cca 15 rokoch úplne stabilizovanú a zvládnutú techniku tak, že mu to
otvorí dvere k najvyšším priečkam národného, príp. svetového rebríčka,
resp. bude mať na to tie najlepšie predpoklady (konkurencia v squashi je
niekoľkonásobne menšia ako v tenise a na Slovensku zatiaľ nie je žiaden
hráč, ktorý by tak skoro začal, pričom by dnes mal aspoň 17 rokov, takže
priestor pre mladé talenty tu stále je),
- nevýhoda: keď začneme s dieťaťom pracovať tak skoro, môže sa veľmi
ľahko stať, že mu squash po pár rokoch „polezie na nervy" a v období
puberty jedného krásneho dňa s úsmevom (alebo s plačom) na tvári zahlási
„mami, tati...ja končím!!!". Za tento stav môže byť zodpovedný nesprávny
prístup trénera a rodičov alebo ďalšie dôvody, ktorých je asi
tisícpäťstošesťdesiatsedem, takže ich s kapacitných dôvodov menovať
nebudem.)
Začiatok okolo 12 roku života
Hore
...späť na
Obsah...
Pokiaľ začíname okolo 12-teho roku života,
máme pred sebou už dieťa, ktorému je dobré venovať sa individuálne,
pretože začiatky úderovej techniky môže zvládnuť relatívne rýchle. Nie
je tu už taký problém udržať koncentráciu dieťaťa, na druhej strane napr.
všeobecná obratnosť. Pokiaľ nie je dostatočne rozvinutá, napr. z iného
športu, ktorý dieťa robilo predtým, tak túto pohyblivosť pobytom na
kurte nezlepšíme. Napriek tomu, je aj toto vek, ktorý môže viesť k
úspechom a všetko závisí od individuálnych schopností hráča. V každom
prípade, stabilizácia techniky úderu trvá cca 5 rokov, čo však závisí od
celkovej tréningovej záťaže. Inými slovami, po odohraní povedzme 5
miliónov úderov (vychádzam z obdobných výskumov z tenisu) môže byť
technika úderu a pohybov hráča na kurte natoľko zautomatizovaná, že
môžeme prehlásiť, že je stabilná, resp. stabilizovaná. Napriek tomu, že
je šanca dosiahnuť na tie najvyššie priečky menšia, určite je to vek,
kedy sa oplatí do tohto športu dieťa „zatiahnuť". Platí to hlavne v
dnešnej dobe, ktorá ponúka neskutočné množstvo informačného a mentálneho
odpadu zabaleného v krásnych obaloch, ktoré propagované nenásytnými
obchodnými spoločnosťami učia ľudí iba to ako míňať peniaze a zabudnúť
na seba samého a svojich blízkych. Takže, nedajte sa a zoberte svoje
deti a poďte hrať hneď teraz!
Začiatok okolo osemnástky
Hore
...späť na
Obsah...
Aj tu sa dá pomýšľať na úspech, hlavne, ak
má človek za sebou iný raketový šport. Spomínam si na môjho brata, ktorý
začal tenisom, potom v trinástich rokoch prešiel na volejbal a neskôr
hrával extraligu za Inter Slovnaft Bratislava. Po 9 rokoch zo
zdravotných dôvodov (bolesť kolien) prešiel na squash. Začal som s ním
trénovať ja a po dvoch rokoch sa dostal na rebríčku medzi prvých 25
hráčov. Hoci v dnešnej dobe by to už zrejme nebolo možné (je tu už veľa
hráčov, ktorí začali v mladom veku), stále je to veľmi individuálne a
závisí to od individuálnych schopností hráča. Pokiaľ má hráč dobré
základy hlavne z tenisu alebo bedmingtonu, jeho squashový začiatok môže
byť veľmi rýchly. Na druhej strane, pokiaľ sa jedná o „poleno", ktoré
doteraz žiaden šport nerobilo, bude to ťažký boj.
Začiatok
tridsiatnikov-štyridsiatnikov (tento
odstavec sem tematicky nepatrí, ale nechal som ho tu pre rodičov)
Zdravím dámy a páni! Predpokladám, že už máte niečo za sebou a pokiaľ je
to niečo športová minulosť, tým lepšie. Je jedno, aký šport ste robili
či nerobili. Pol hodina na kurte úplnému začiatočníkovi zoberie toľko
energie, že bude mať dosť na 3 dni. Ale to sa samozrejme veľmi skoro
zmení. Dôležité je vydržať a to najhlavnejšie je, naučiť sa pohybovať po
kurte tak, ako sa má. To je 80% úspechu. Takže smelo prejdite na
kapitolu 11 Pohyb po kurte a
tiež na
10 Základný forehandový a backhandový úder.
20.1.2 Čo robiť okrem squashu?
Hore
...späť na
Obsah...
Toto je otázka, ktorá úzko súvisí s
ambíciami hráča, s tým, na akej úrovni squash hrá a čo chce dosiahnuť. V
každom prípade squash výkonnostných hráčov sprevádza kondičná príprava.
Pokiaľ niekto chce byť výkonnostný hráč a na kondičnú prípravu sa
vykašle, ďaleko sa nedostane. Z dlhodobého hľadiska potrebuje každý
vrcholový športovec niekoľko ďalších športových činností okrem svojej
hlavnej činnosti na to, aby „udržal business v pohybe". Čiže aby malo
jeho telo potenciál na maximálny výkon na kurte, nato iba squash nestačí.
Čiže ľahké činky, ťažké činky, bazén, strečing, expander, beh, špeciálny
beh na kurte, bežiaci pás, bicykel, korčule plus doplnkový šport napr.
tenis ľavou rukou (pokiaľ je hráč pravák a naopak). Toto je výťah z toho,
čo by mohol všestranný hráč absolvovať. Čo a ako a pri akej záťaži
absolvovať, to závisí od konkrétneho tréningového plánu pre konkrétneho
športovca, ktorý vypracuje kondičný tréner. Nato, ako bude plán vyzerať
a čo konkrétne bude obsahovať, bude treba vstupné kondičné prípadne
psychologické testy športovca, ktoré ukážu, kde sú rezervy, na ktoré sa
teba sústrediť.
Kondičná príprava detí do ukončenia vývoja ich organizmu (ukončenie
vývoja pohybovej sústavy) sa musí zaobísť bez ťažkých činiek v posilňovni,
ale švihadlo, medicimbal, bežné vybavenie telocvične, loptové hry,
koordinačné hry, strečing a rôzne iné pomôcky dávajú kondičným trénerom
dostatok priestoru na vytvorenie zaujímavého programu pre deti.
Kondičná príprava rekreačných hráčov v podstate neexistuje. Títo hráči
sa venujú squashu iba „zľahka" a necítia potrebu navštevovať posilňovňu,
aby boli o trochu lepší na kurte a samozrejme robia chybu. Nielen že
budú lepší na kurte, ale aj v inej ťažkej životnej situácii sa budú
cítiť istejšie a ich reakcia bude energickejšia. Druhá vec je, že
väčšina ľudí na kondičnú prípravu jednoducho nemá čas.
20.1.3 Ktorý tréner je dobrý?
Hore
...späť na
Obsah...
S trénermi je to tak, ako s automechanikmi,
s doktormi alebo právnikmi. Dáte im konkrétnu otázku a dostanete
zakaždým inú odpoveď. Jeden povie to, druhý ono. Jeden doktor povie, že
RTG netreba, pretože ten prst „zaručene nie je zlomený" a druhý Vás na
RTG bez váhania pošle. Jeden právnik povie, že závet je nespochybniteľný,
druhý si už taký istý nie je. Jeden automechanik by vymenil karburátor
kvôli nesprávnemu vstrekovaniu, druhý povie, aby ste si vypláchli nádrž,
lebo je tam špina, ktorá trisky v karburátore upcháva. Ako je z týchto
rozhodnutí vidieť, sú značne protichodné a pokiaľ je prst naozaj zlomený,
je veľká chyba, ak Vám RTG neurobia a ruku nezafixujú, pokiaľ vymeníte
karburátor a v nádrži je naozaj špina, zbytočne vyhodíte niekoľko tisíc
korún, navyše auto Vám skape znovu, a pokiaľ „nespochybniteľný" závet
niekto napadne na súde a Vy prídete o majetok, ktorý ste mali zdediť,
budete mať o jednu nočnú moru navyše.
Toto isté sa môže stať pri kontakte s trénerom. Jeden povie tak, druhý
onak. Môže sa stať, že zmeníte trénera a on vyhlási, že dieťa „zle" drží
raketu a že mu treba zmeniť držanie (rakety). Toto je jeden z najväčších
zásahov, aké môže tréner počas obdobia stabilizácie techniky urobiť.
Môže veľmi pomôcť, ale aj veľmi poškodiť v závislosti od toho, akú
techniku má dieťa momentálne vyvinutú. Môžete naraziť na trénera, ktorý
bude mať povahu „traviča studní" a ktorý svojím prístupom viac hráčov
znechucuje ako motivuje. Môžete naraziť na človeka, ktorý sa tvári ako
tréner, ale dieťaťu nevie vysvetliť, ako má hrať údery. Zažil som
jedného tenisového trénera, ktorý v kuse hráčom rozprával vety ako „urob
si priestor pre loptu“, „opri sa do úderu" a podobne. Vaše dieťa tomu
nemusí, a na 99% ani nebude, rozumieť (na deti fungujú obrázky, ukážky,
vizuálne a iné „okľuky" či predstavy, ktoré pomôžu konkrétny návyk
zmeniť alebo posilniť). Často tomu nerozumeli ani rodičia a tým tento
tréner mal šancu v ich očiach vyzerať ako „skúsený". Pravda však bola
taká, že to bol tréner menej ako podpriemerný. Ale to samozrejme nevadí,
nemôže byť každý výnimočný, len je dobré, keď to dokážeme aspoň trochu
posúdiť, a deti zveríme do rúk človeku, ktorý ich posunie ďalej a
správnym smerom. Jedna z metód ako čiastočne zistiť, kto je aký tréner,
je - choďte sa pozrieť na jeho tréning s iným dieťaťom, najlepšie, aby o
tom nevedel a aby si nevšimol, že ho pozorujete. Hneď si viete urobiť
obraz o priebehu tréningu a keď už nie z odbornej stránky, tak aspoň z
tej ľudskej.
Zoznam vecí, na ktoré by ste si mali dávať
pozor pri výbere trénera pre dieťa:
- mal by vedieť, čo robilo dieťa na poslednom tréningu (keď nie z hlavy,
mal by to mať zapísané),
- mal by byť na kurte načas,
- mal by jasne vedieť vymedziť hranice, čo si dieťa môže dovoliť a čo
nie - byť pre dieťa autoritou, čo nemení názory zo dňa na deň,
- mal by byť autorita a nie večne usmiaty kamarát (kamarát nevie
vymedziť hranice, autorita áno)
- mal by mať záujem vidieť dieťa na turnaji,
- mal by vedieť dieťa pochváliť a nielen pokarhať (karhať vie každý),
- mal by Vám pred tréningovým procesom povedať, kde je dieťa teraz a kam
ho chce dostať,
- mal by trvať na tom, aby si dieťa viedlo tréningový a zápasový denník
(ak už dieťa vie písať),
- mal by trvať na tom, aby sa tréning začínal rozcvičkou 15 minút pred
začatím tréningu na kurte.
Toto sú veci, ktoré ja pokladám za dôležité. Samozrejme, iný
automechanik Vám povie, že treba vymeniť karburátor :).
20.1.4 Dieťa mi nechce chodiť na tréningy!
Hore
...späť na
Obsah...
S touto situáciou sa určite stretnete a
určite ju už poznáte. Ráno ste s zobudili a po obvyklom rituáli, keď sa
ocitli pred dverami domu alebo bytu, ste boli Vašim dieťaťom uzrozumený
s tým, že dnes sa do škôlky/školy jednoducho nejde a bodka. Z času na
čas sa to stáva aj pri tréningovom procese a je to úplne normálne. Ľudia
nie sú stroje a spomeňte si, koľko krát ste si predtým, ako sa ráno
pozriete do zrkadla, povedali „dnes by som sa na tú robotu najradšej vy...".
Kto by nechcel ráno zostať v posteli, keby sa mu peniaze samé dokotúľali
na účet? Asi každý. A tak je to aj s tréningovým procesom. Navyše, často
sa stáva, že dieťa necíti až takú potrebu trénovať, pretože to pre neho
nie je práca, na príjme z ktorej je existenčne závislé. Dieťaťu obvykle
stačí, keď zahrá smutnú pandu a od rodičov dostane, čo si žiada. K týmto
prejavom typu „nechcem chodiť na tréning" však treba byť pozorný. Je to
ako situácia, kedy Vás začne niečo bolieť. Bolesť je z medicínskeho
hľadiska indikácia možného poškodenia, ktoré môže nastať alebo dokonca
už nastalo. A tak je to aj pri tomto prejave odmietania tréningov. Z
pohľadu psychológa je to jasný znak, že sa niečo môže stať, alebo sa už
stalo. Takže je dôležité vedieť príčinu. Skúsime ich zhrnúť takto:
Pretrénovanosť - toto je najjednoduchšia
situácia aspoň z pohľadu jej riešenia. Dieťa skrátka potrebuje vypnúť,
načerpať psychickú energiu a oddýchnuť si. Nič viac, nič menej. Koľko
oddychovať a ako, závisí od miery pretrénovanosti, ale pokiaľ je veľká,
raketu môže hráč zavesiť na klinec aj na jeden mesiac a nič zlého sa
nestane. Robí sa to aj preventívne, aby k pretrénovanosti nedošlo. V
mesiacoch ako jún, júl sa zaradí „prázdny" motivačný mesiac, kedy hráč
nebude robiť skrátka nič. Žiaden kondičný tréning ani tréning na kurte.
Ďalšie možné problémy
- zámerne som z tohto podnadpisu vypustil jedno slovo, ktoré tam patrí,
ale keby som ho tam nechal, väčšina čitateľov by kapitolu iba preletela.
Takže slovo si nechávam pre seba a pokračujeme. Ešte dodám, že zoznam
možných problémov, ktoré uvádzam nižšie, platí pre deti aj pre dorast.
|
Strach z prehratého zápasu
- niektoré deti môžu mať strach zo zápasu a možnej prehry. „Ak
prehrám, otec mi to bude vyčítať...". Výčitky otca (matky)
vyvolajú v dieťati negatívnu emóciu. Túto emóciu dieťa prestane
zvládať v prípade zvýšeného tlaku na dieťa (napr. zlé
vysvedčenie, problémy so správaním v škole a pod.). V tomto
prípade sa ako výsledok na racionálnej úrovni môže objaviť
obštrukcia dieťaťa inými slovami, dieťa odmieta zúčastniť sa
tréningu a turnajov. Toto sa dá riešiť veľmi ľahko, ale zo
správneho konca. Nemôžete, resp. môžete, dieťa nútiť do
trénovania, ale výsledok bude žiaden v porovnaní so správnym
riešením situácie.
|
|
Strach z reakcie rodičov
- niektorí rodičia reagujú na výsledky zápasov na tréningoch,
resp. turnajoch tak negatívne, že obštrukcia dieťaťa je úplne
normálna a dá sa zmeniť iba zmenou postoja rodiča k dieťaťu.
Keďže som realista a zaoberám sa okrem iného aj správaním sa
ľudí v rôznych situáciách, zmena postoja rodiča k dieťaťu je v prípade,
že sa „nič vážne nestane" nepravdepodobná. Prípady, kedy k tomu
dôjde, sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky a sú spojené z
extrémne silnými emocionálnymi zážitkami, ako napr. automobilová
nehoda s tým, že je ohrozený život dieťaťa alebo rodiča a pod.
|
|
Nepriaznivé pomery v
rodine - každé X-té manželstvo sa rozpadá a na tento
rozpad doplatí každý zúčastnený a najmä tí, ktorí sú z nich
najslabší, t.j. deti. Takého deti sú neisté a akýkoľvek ďalší
tlak zvládajú iba veľmi ťažko. Problémy v rodine sa zákonite
premietnu do športového výkonu, ktorý môže byť pre dieťa a „dozorujúceho"
rodiča takým sklamaním, že si skrátka všetci budú (mylne)
myslieť, že dieťa na tento šport skrátka nie je. Samozrejme, je
to názor mylný, príčina zlého výkonu v športe je ukrytá v
rozpade rodiny.
|
|
Zlé vzťahy so spoluhráčmi
- ďalšia možná situácia je, že si skrátka Vaše dieťa so
spoluhráčmi v klube z nejakého dôvodu nerozumie a tí mu to
dávajú patrične najavo. Toto prostredie v dieťati produkuje
negatívne emócie a to potom reaguje tak, že sa týmto ľudom
vyhýba a na tréningy chodí so negatívnym pocitom. Takýto stav z
dlhodobého pohľadu nemôže viesť k športovému úspechu jedinca,
jednoducho preto, že sa v kolektíve cíti zle. Dôležité je nájsť
príčinu takéhoto správania sa ostatných a túto odstrániť, alebo
jednoducho nájsť iný príjemnejší kolektív. Ako je to pri
dopravných nehodách (väčšinu nehôd spôsobuje tá istá skupina
vodičov, je ich cca 20%), aj v kolektíve platí, že pomerne malá
skupina detí alebo aj jednotlivec, môže „vyrobiť" negatívnu
atmosféru, ktorá viac postihuje citlivejšie deti.
|
A tak ďalej -
určite existuje množstvo ďalších príčin, ktoré môžu byť aj kombináciou
vyššie uvedených. V každom prípade si zapamätajte, že ak dieťa nechce
chodiť na tréningy, neznamená, že sa na tento šport nehodí, alebo že na
neho nemá. To, že na tento šport nemá, o tom nemôže rozhodovať dieťa,
pretože na to nemá dostatok životných skúseností v porovnaní s Vami,
resp. s trénerom. A keď niekto povie „nášmu Peťkovi sa squash nepáčil,
tak sme s tým prestali...", tak za tým ja vidím toto:
- tréning bol nudný,
- nebola tam žiadna zábava,
- tréner ma nijak nezaujal,
- bol som sám na kurte, neboli tam žiadni noví kamaráti,
- v kuse som na turnajoch prehrával,
- nikto (rodičia) ma nepochválil, aj keď som prehral a hral dobre,
- mama (otec) ma na tréningu nechajú a ani nevedia, vlastne ako hrám,
vôbec ich to nezaujíma,
- otec (mama) ak sú náhodou na tréningu, tak mi stále niečo hovoria,
akože hraj lepšie a podobné sprostosti
- keď som na turnaji, otec chodí hore dole popred kurt, nervózny ako
sviňa
- keď pokazím loptu, chytá sa za hlavu a pozerá do zeme a potom začne
točiť hlavou...
No povedzte, chodili by ste vy na takéto tréningy a zápasy s takýmto
trénerom a s takými rodičmi? Ja určite nie :).
20.1.5 Prvé zápasy - buďte trpezlivý a
pomáhajte
Hore
...späť na
Obsah...
Prvé zápasy sú vždy problémom, ako pre
deti tak pre rodičov. Prečo? Ak dieťa prehrá zápas, je nešťastné,
sklamané, často krát sa rozplače a podobne. Inými slovami, emočne
prežíva niečo zlé negatívne. Pre priblíženie rodičom by som použil
takýto príklad - predstavte si, že každé 2 týždne Vám zomrie jeden z
Vašich bratrancov. Roky ste s ním už neboli (a neboli ste na neho nijak
špeciálne emočne naviazaný), ale na pohreb ísť musíte. Takže, každú
druhú sobotu čierny oblek či šaty a potom šup do krematória, uplakané
tváre starých ľudí, dojemný preslov najbližšieho zosnulého, kondolencie,
kvety, vence, smútočná hudba... Určite budete súhlasiť, že to nie je nič
príjemné a Vy onedlho budete dúfať, že Vám už čoskoro všetci bratranci
pomrú. A oni skutočne pomrú, len musíte byť trpezlivý, pretože nikto
nemá nekonečný počet bratrancov, snáď okrem Mao Ce-Tunga (pozn. 27 rokov
bol najvyšší predstaviteľ Čínskej Ľudovej Republiky).
Takže s prehrami v zápasoch je to podobne, raz určite pomrú a Vaše dieťa
začne aj vyhrávať. Samozrejme, chce to čas. Aj dieťa sa musí
skonsolidovať, byť si viac isté v zápase, zvládať turnajovú atmosféru,
zvyknúť si na negatívne aj pozitívne emócie, fyzickú vyčerpanosť. A vy
ste tam na to, aby ste mu to uľahčili, a nie naopak. Takže, ak dieťa
prehrá s lepším súperom a zápas neodflákne, potrebuje Vašu silnú podporu.
Potrebuje sa o zápase porozprávať, potrebuje cítiť, že Vy viete, ako
treba trénovať, aby to bolo nabudúce lepšie a aby ten ďalší zápas už
mohol byť ten víťazný. Viem, ľahko sa mi to píše, ale aj tak, skúste byť
trpezlivý a pomáhajte.
20.1.6 Príklad z praxe: Správanie sa rodiča počas zápasu - veľmi zlý
príklad
Hore
...späť na
Obsah...
Keď som chodil ešte na základnú školu,
zemepis náš učila jedna „súdružka" učiteľka takmer v dôchodkovom veku.
Pri výklade učiva nám často rozprávala vetu, ktorá znela zhruba takto „a
teraz žiaci, vám poviem príklad z praxe, to preto, že sa vám snažím
ukázať, ako to v živote funguje... ". Bola to jednoduchá pani a vetu
povedala, pokiaľ si pamätám, so záhoráckym prízvukom. Jej príklad z
praxe však nám ako deťom vyrazil dych: porozprávala nám príbeh chlapca,
čo pravidelne naskakoval na vlak („toto sa robiť nemá", prízvukovala) a
nakoniec skončil tak nešťastne, že prišiel o nohu. To, čo som ja videl
na jednom turnaji, bolo z môjho pohľadu niečo podobné, aj keď k
fyzickému zraneniu nedošlo. V každom prípade „toto sa robiť nemá...".
Popis situácie:
- na turnaj príde pán so synom, pôvodom z Moravy,
- syn má 14-15 rokov a nastupuje na zápas,
- otec si sadá na lavičku za sklenenou stenou kurtu,
- zápas sa začína,
- súper chlapca z Moravy má možno o rok menej, a ja ako rozhodca,
tipujem vyrovnaný zápas,
- po pár odohraných bodoch začne otec komunikovať zo synom na kurte,
- jeho verbálny prejav je asi takýto: "hrej to s rozumem, nespi tam, jak
tohle můžeš?!, to se mi jen zdá..., na co máš ty nohy?" atď.
- syn na jeho narážky nereaguje, iba sa na neho občas pozrie,
- s pribúdajúcim časom sa verbálna agresivita rodiča stupňuje, a ja ako
rozhodca rozmýšľam nad tým, že mu niečo poviem,
- chlapec prehráva set a otec ho berie von, aby mu „niečo" povedal,
- scenár sa opakuje v druhom sete, ktorý chlapec prehráva tiež,
- v treťom sete otec komentuje každý chlapcov prehratý bod, a pokiaľ sa
mu podarí loptu vyhrať, je ticho,
- prichádza séria prehratých lôpt, otec rýpe do chlapca viac a viac a je
verbálne agresívny a prudko gestikuluje,
- zrazu chlapec kazí výmenu, vybuchne a zámerne trieska raketu o stenu,
kým ju nerozmláti,
- otec to nevydrží a odchádza smerom k bufetu, chlapec zápas skrečuje,
- chlapec odchádza z kurtu, zápas sa pre neho končí, balí si veci,
- obaja sa stretávajú na schodoch, ktoré vedú od kurtov do vstupnej haly,
- otec na zdesenie okolostojacich, udiera chlapca celou silou po zátylku
hlavy,
- chlapec ostane ako obarený, pomaly precitne a odchádza do šatne...
Nebol som pri tom, ako chlapca udrel. Dovolím si povedať, že na otcove
šťastie, pretože by som sa ako otec chorého dieťaťa pravdepodobne
nezdržal. Nezdržal pri pohľade na to, ako otec mláti svoje zdravé dieťa.
Ako si nevie vážiť, že má zdravého syna, z ktorého môže byť vynikajúci
športovec. Môj syn nemôže byť ani športovec, nieto ešte vynikajúci.
Takže tento „príklad z praxe" je pre mňa a verím, že aj pre mnohých z vás,
primerane odstrašujúci. Samozrejme, že dôvody, prečo sa otec správa k
synovi tak, ako sa správa, sú hlboké a hoci sa nedajú zmeniť lúsknutím
prsta, dajú sa veľmi ľahko odhaliť. V každom prípade, otec by musel
dostať poriadnu ranu „od života", aby svoje správanie sa k synovi zmenil
a veci nechal plynúť tak, ako plynúť majú a budú. V každom prípade,
pokiaľ by sa chcel zmeniť, navštívil by psychológa a pátral po tom,
prečo bola jeho vlastná reakcia taká prehnaná a čo vlastne riadi
racionálne rozhodnutia, a ako zvládať vlastné emočné tlaky, aby to
neubližovalo okoliu.
Poznámka na záver: to, že tento otec bol Moravák, bola zhoda náhod,
mohol to byť kľudne Slovák, Maďar, Poliak alebo ktokoľvek iný.
20.1.7 Príklad s praxe: Správanie sa rodiča počas zápasu,
turnaja, tréningu - optimálny
príklad
Hore
...späť na
Obsah...
Takže, optimálne správanie sa rodiča počas
zápasu znamená, že prítomnosť otca alebo matky počas zápasu nevyvolá
stres, nervozitu, napätie v hráčovi a pôsobí ako motivačný, nie ako
demotivačný faktor.
Dieťa si všímajte primerane
Pred zápasom si dieťa všímajte primerane, čiže ani ignorancia ani
prehnané staranie sa a neustále opakujúce sa otázky typu „miláčik, nie
si smädný?, nebehaj stále, spotíš sa a prechladneš!..." a podobné
nezmysly. Je jasné, že treba vedieť, čo dieťa robí, ale pokiaľ Vás bude
brať ako niečo, čo iba v kuse otravuje, nebude Vás brať vážne a Vaše
slová bude väčšinou ignorovať. Je to podobné, ako keď by ste každé ráno
vstali, otvorili okno a začali vrieskať „horí, horí". Prvý krát by
susedia zavolali hasičov, ale na desiaty krát už psychiatra. Z tohto
vyplýva, že, zatiaľ čo prvý krát Vás susedia brali vážne, po desiatom
opakovaní Vás považujú za blázna. Deti sú v istom zmysle tiež Vaši
susedia, takže pozor na to.
Rady počas zápasu
Pokiaľ Vás dieťa nepovažuje za „niečo, čo iba v kuse otravuje", budete
mu vedieť počas zápasu aj niečo poradiť. Tu si však zapamätajte na veľmi
dôležitú vec: poradiť dieťaťu správne je jedna vec, či to dieťa správne
pochopí, je druhá vec, a či to vie aj na kurte správne zrealizovať, je
tretia vec. Od momentu, kedy Vy vyslovíte vetu, ktorou akože radíte
dieťaťu, ako vyhrať ďalší set, sa spúšťa proces, na ktorého konci môže
byť zhruba toto:
- dieťa nepochopí, čo od neho chcete,
- dieťa je natoľko emočne vypäté, že Vás úplne ignoruje (nie zámerne),
- dieťa pochopí, čo chcete, ale nevie to na kurte zrealizovať (technika
mu to neumožní),
- dieťa pochopí, čo chcete, vie to na kurte zrealizovať a aj to urobí,
- dieťa pochopí, čo chcete, ale nevie to na kurte zrealizovať (už nemá
fyzické a duševné sily),
- dieťa pochopí, čo chcete, vie to zrealizovať na kurte, ale je
demotivované - nemá dôvod, aby tak urobilo,
- dieťaťu poradíte nesprávne, v dôsledku čoho urobí nesprávne kroky.
Teraz si to spočítajme:
Celkový počet situácií:
|
7 |
Situácií s negatívnym výsledkom:
|
6 |
Situácií s pozitívnym výsledkom |
1 |
Summa summarum z týchto siedmich narýchlo
vybraných situácii bude Vaša rada úspešná iba v jedinom prípade, číselne
je to 0,14 čiže s pravdepodobnosťou 14% bude Vaša verbálna intervencia
úspešná a dieťa bude schopné zmeniť „niečo" v priebehu zápasu. A to sme
ešte nehovorili o súperovi, ktorý toto ešte sťaží, pretože či dieťa
niečo zmení a zápas sa začne vyvíjať priaznivejšie, závisí aj od reakcií
súpera.
Čo som tým chcel vlastne povedať? Iba toľko, že netreba preceňovať a ani
sa spoliehať na to, že počas priebehu zápasu môžete niečo úspešne zmeniť.
Nemajte neprimerané očakávania (a to na nadväzujúce sklamanie a možné
výčitky), že napriek tomu „...že som ti hovoril, že ho máš držať v
zadnej časti kurtu...", dieťa nedokázalo súpera držať v zadnej časti
kurtu. A pamätajte si, že máte šancu maximálne 14%, že Vaše slovné „čáry-máry"
zaberú a dieťa zvráti priebeh setu či zápasu.
Berte na vedomie, že na kurte hrajú vždy traja hráči.
Môže to znieť divne. ale je to tak. Kto je tým tretím hráčom? Je to
telesná schránka Vášho dieťaťa, ktorá stále niečo chce. resp. nechce.
Nechce sa rýchlo pohybovať, stále chce piť, najradšej by nehrala voleje
a najradšej by sa z T-čka ani nepohla a len tak si tam stála. Odpor
tohto tretieho hráča musí dieťa prekonávať tiež. A to som ešte vynechal
deti, ktorých schránka sa bojí, keď jej vlastník (dieťa) zápas prehrá.
Vtedy sa telesná schránka vytasí s emóciami rôzneho typu, ktoré sú
niekedy také silné, že vlastník schránky boj so „sebou samým" prehráva a
zápas vzdáva. Navonok sa to prejavuje tak, že sa dieťa rozplače a nechce
ďalej pokračovať v zápase, resp. v tréningu. Keď vidíte, že sa dieťa na
kurte trápi, berte na vedomie, že má hneď dvoch súperov, jedného s
raketou a s otcom sediacim na lavičke za sklom, a toho druhého ukrytého
vo fyzickom tele, ktorý väčšinou s tým, čo dieťa chce a má na kurte
robiť, nie je stotožnený.
Píšte si a analyzujte (platí pre celý proces
športovej prípravy nielen na zápas)
Aby ste mohli realisticky zhodnotiť priebeh akéhokoľvek procesu v
športovej príprave, musíte to mať na papieri od začiatku do konca.
Pokiaľ to nemáte na papieri, neviete povedať, čo sa počas tréningového
procesu, resp. počas zápasu stalo, a teda neviete presne, či pochváliť
prípadne pokarhať (a hlavne, čo pochváliť a čo pokarhať). Že niekto
prehrá zápas, môže mať rôzne príčiny a preto sa vyvarujte unifikovanej
reakcie „...a nemohol/nemohla si hrať lepšie?" hlavne, keď ste zápas
nevideli, a nemáte ani jeden fakt napísaný na papieri. Možno mohol hrať
lepšie, možno nie. Možno bol súper nad jeho sily a napriek tomu, že
vydal zo seba 80% (čo je pri deťoch veľmi veľa), jednoducho vyhrať
nemohol. Takže moje odporúčanie je:
- tréningový denník (píše si ho dieťa samé),
- poznámky zo zápasov (píše rodič alebo tréner),
- výstupy s kondičných testov (dodá kondičný tréner),
- výstupy zo špeciálnych squashových testov (napr. max. počet úderov
forhand drive do zadnej časti kurtu a pod.),
A budete mať vyššie uvedené záznamy v čase "T", viete povedať, kam
dostal tréner dieťa v čase "T + 1 rok", ak to nemáte, môžete iba triafať
naslepo. Toto všetko platí pre celý proces športovej prípravy, ale pre
zápas tiež. Nechajte dieťa po zápase vydýchnuť, zosumarizujte fakty na
základe toho, čo si napíšete, a vyzdvihnite svetlé momenty zápasu. Dieťa
musí jasne vidieť, že v zápase bola aj také chvíle, keď ostatní
tlieskali práve jemu. Tie menej úspešné časti zápasu spomeňte tiež, ale
s menším dôrazov. O to viac sa však sústreďte, aby ste tieto situácie
prebrali s trénerom, ktorý sa potom zameria na ich odstránenie v
tréningovom procese.
Keď dieťa vyjde z kurtu, očakáva Vašu podporu
Ak chcete, aby dieťa nemalo počas zápasu stres práve z Vás, hneď ako
vyjde z kurtu (hlavne po prehratom zápase), nedajte na sebe znať
sklamanie, a privítajte ho, ako by ste ho nevideli 4 týždne. Skúste si v
hlave premietnuť takýto pocit a pristúpte k nemu práve s týmto pocitom a
objímte ho. Nič za to nedáte, ale dlhodobý výsledok bude, že keď Vás
dieťa počas zápasu uvidí za sklom, nebude mať stres ani strach s Vašej
reakcie = bude hrať lepšie. Bude uvoľnenejšie, a bude sa vedieť lepšie
popasovať so zápasom ako niekto, kto je pod tlakom.
Čo myslíte, kedy budú členovia protiteroristickej jednotky rýchlejší,
efektívnejší a presnejší? Keď budú zachraňovať cudzie deti zajaté na
letisku na všetko odhodlaným fundamentalistom, alebo keď budú
zachraňovať svoje vlastné deti? V prípade, že by to boli ich vlastné
deti, viem si predstaviť, že niektorý z nich by mali veľký problém sami
so sebou. Mohlo by sa stať, že by požiadali záložníkov, aby ich v tejto
akcii vymenili, alebo na druhej strane by mali také vybičované emócie,
že by sa mohli dopustiť mnohých chýb, ktoré by v inej situácii nikdy
neurobili (toto ich velitelia veľmi dobre vedia, takže je možné, že by
použili úplne inú protiteroristickú jednotku, ktorá nie je s deťmi vôbec
spojená).
Takže stres, strach z reakcie rodiča na prehratý zápas, psychický tlak,
sú faktory, ktoré doslova zabíjajú. Zabíjajú v nás kreativitu, radosť zo
života, radosť z hry a znižujú výkon každému z nás bez ohľadu na vek a
pohlavie. Heslo na záver „stresu stop!".
20.1.8 Príklad s praxe: Peter po absolvovaní prvého turnaja skončilo
s tréningami - mohol za to problém v rodine
Hore
...späť na
Obsah...
Stres a negatívne emócie nikomu nepridajú.
U detí je to tým horšie, že ich správanie sa je s emóciami späté oveľa
viac ako správanie sa dospelých. Dospelý človek vie veľa svojich pocitov
zakryť a tváriť sa úplne inak, dieťa však nie. Peter, žiak základnej
školy (prvý stupeň) toto ešte nedokáže, je úprimný, hovorí presne to, čo
cíti. To je hlavný rozdiel medzi nami a deťmi.
Popis problémovej situácie:
- Peter chodí na tréningy cca 2-3 roky,
- po troch rokoch tréningu prichádza na prvý turnaj,
- prehráva v prvom kole,
- vychádza z kurtu, plače, nechce komunikovať s matkou ani otcom
- rodičia to nechápu, postupne nadobudnú dojem, že tento šport ich
dieťaťu škodí...
Takže čo sa vlastne stalo? Je to skutočne tak, že squash tomuto
chlapcovi „škodí"? Je záver rodičov správny?
Nie, záver je úplne mimo. Problém nie je v športe. Problém je v rodine,
ktorá sa práve rozpadá...
Čo sa vlastne stalo v rodine? To, čo v mnohých iných manželstvách okolo
nás. Dvaja dlhoroční partneri sa dostali do problémov so svojím vlastným
spolužitím. Ich vzťah prestal fungovať. Čo to pre chlapca znamená?
Znamená to, že sa musí pozerať, ako sa rodičia hádajú, zrazu sa jeden
pred druhým predháňajú a tvrdia, že práve on/ona je tá najlepšia mama/otec
na svete a že ten druhý je ten horší. Pri tomto „banálnom" hádaní sa
zastavím, pretože chcem, aby ste si ten pocit vedeli predstaviť, a to
hneď teraz. Predstavte si, že čakáte v Hypernove v rade pri pokladni, a
pred Vami sa začnú dvaja (muž a žena) hádať:
ž: Tú fľašu, to si na čo kúpil?
m: Šak pre návštevu né?
ž: Dobre ťa poznám...vyhlonceš to sám....
m: ..úškrnok...muž sa obzrie vôkol seba
ž: Aj tak to sám vychlonceš, mna už nikdy neoserieš...(žena vystrúha
kamenných odporný ksicht, načo sa muž viditeľne nasral)
m: Čo to rozprávaš, ja že ťa osieram? Jak ťa ja osieram, to mi vysvetli
(zvyšuje hlas)
ž: Čo tu na mna kričíš, čo si myslíš, že čo si ty? Si obyčajný hajzej,
tam si choď slopať k tej tvojej cundre!!! (žena vrieska)
m: K jakej cundre?!!! Koho ty volas cundrou?!!! (muž schytí ženu za
chlopňu kabáta a ťahá ju k sebe...)
....
Nikto, opakujem nikto z vás by v tomto rade k pokladni neostal. Každý by
sa vyparil čo najďalej od týchto dvoch. Jediný, ktorý by sa na toto
divadlo prišli pozrieť, by bola strážna služba....
Čo boli vlastne títo dvaja? Boli to partneri, ktorí majú dieťa a ktorí
majú problémy spolu komunikovať, nieto ešte žiť. Vy ste svedkom takej
hádky a čo urobíte? Odídete, poviete si, vlastne som ešte zabudol
toaletný papier alebo idem do inej pokladne, tam to pôjde rýchlejšie. A
prečo si to poviete? Preto, že sa nechcete pozerať na dvoch ľudí, ktorí
sa hádajú, sú hluční a nepríjemní jeden k druhému. Takže chytíte nákupný
košík a kráčate preč. Problém sa pre Vás končí, ostane iba kúsok
nepríjemnej emócie. Keď prídete domov, poviete svojej žene, „zlatko,
nevieš si predstaviť, ako dnes dvaja, muž a žena, hádali v Hypernove...".
Tým to pre Vás končí.
Ale kedy a ako to skončí pre toho chlapca, ktorý býva s nimi? Viete si
predstaviť, že by sa teraz niekto pri Vás zastavil s kamerou, zamával s
obálkou z 10-tis korunami a povedal Vám „dobrý deň, mladý pán, sme s
televízie, máme pre Vás takúto ponuku, dáme Vám desať tisíc korún, keď
sa na mesiac nasťahujete k tým manželom, ktorí sa teraz hádali...nebojte
sa, dom majú veľký...tak čo beriete? Budete každý večer v telke naživo
:))"...
Vy: Nie, ďakujem. Neberiem. A vy ich poznáte? Tých dvoch?
TV: Áno, vytipovali sme si ich, sú v rozvodovom konaní, chceme našim
divákom priblížiť, ako rozvod vlastne vyzerá!!! :))
Vy: Áno, tak potom si tú kameru strčte niekam, zbohom!
TV: Ale pane....ako ste to mysl...
Takže kam dáme to dieťa aby nevidelo a necítilo, čo cítime my ostaní keď
sa „títo dvaja" hádajú? Keďže dieťa býva s rodičmi, nedáme ho nikam.
Musí všetky situácie znášať a to sa na ňom aj patrične prejaví. Neistota,
úzkosť a strach sú pocity, ktoré dieťa začne cítiť každý deň. Ak keď
príde deň bez strachu, bude šťastné ako blcha. Ak k tomuto strachu
pridáme stres zo zápasu, čo sa asi stane? Čo sa podľa Vás stane, ak
takéhoto malého človeka postavíte na kurt? Človeka žijúceho v strese,
človeka, ktorý má strach, bojí sa, čo bude doma dnes večer?
...
- prehráva v prvom kole,
- vychádza z kurtu, plače, nechce komunikovať s matkou ani otcom
- rodičia to nechápu, postupne nadobudnú dojem, že tento šport ich
dieťaťu škodí... a mýlia sa...
P.S.: Peter je skutočný, aj rodičia sú skutoční, rozhovor v Hypernove
je vymyslený, nie však nereálny.
20.1.9 Moja malá/malý hrá tenis bude vedieť squash?
Hore
...späť na
Obsah...
Na túto otázku je podľa mňa veľmi jednoduchá odpoveď - áno, bude vedieť
hrať squash.
Malá rada
Pokiaľ na to finančne máte, dajte dieťa najprv na tenis. Ak sa ukáže, že
to v neskoršom veku nebudete finančne alebo inak zvládať tak, ako by si
to tréningový proces vyžadoval, môže dieťa prejsť na squash, ktorý sa
tenista vie za 2 roky naučiť skutočne „ľavou zadnou" a nebude Vás to
stáť možno ani1/5 z nákladov, ktorá Vám „zožral" tenis. Keďže squash je
veľmi podobný raketový šport, dieťa vie dosiahnuť na veľmi vysoké méty
aj v tomto športe. Navyše, pokiaľ má už dieťa čiastočne stabilizovanú
techniku, tenisový úder mu môže „zostať", takže rekreačne alebo aj
závodne môže hrávať naďalej.
Čo by sa stalo, keby ste to urobili naopak? Nevyšlo by to. Samozrejme
pokiaľ hovoríme o prechode zo závodného squashu na závodný tenis. Po
prvé, mali by ste v porovnaní so squashom zrazu niekoľkonásobné náklady,
navyše, squashová technika, ktorá sa buduje od malička, kde hráči
pracujú s raketami s hmotnosťou od 120g do 165g je úplne nekompatibilná
s technikou úderu na tenisovom kurte. Tenisová raketa je cca 3x ťažšia,
a squashoví hráči majú úplne inak vyvinutí pohybový aparát, ktorý by sa
na tenis pretransformovával veľmi dlho. A prečo to z tenisu na squash
ide? Je to všetko ľahšie - squashová raketa je 3x ľahšia, každý tenista,
ktorý ju dostane do ruky, Vám povie „jéj, aká ľahká...". Squashový kurt
má niekoľkonásobne menšiu plochu ako tenisový kurt, nešmýka sa na ňom, k
squashu je potrebný menší rozsah pohybov (pri vykonávaní úderu), je
oveľa ľahšie obsiahnuť celý kurt, a úder je len o niečo „iný" ako úder
squashistu. Všetko je to tu oveľa jednoduchšie a treba zvládnuť iba
logiku pohybu, to, že zrazu na kurte nie ste sami, že sa lopta odráža od
stien a mení smer a iný švih raketou pri údere a aj iné držanie rakety.
Na proti tomu, squashista by dostal 3x ťažšiu raketu, povrch, ktorý sa
šmýka (antuka), loptu, ktorá je niekoľkonásobne ťažšia a väčšia, sieť,
do ktorej môže lopta naraziť a ktorá je veľmi vysoká, ešte pridajte
vietor z pravoboku, trochu antuky v povetrí a prvý úder ďaleko do autu
alebo do siete a skončili ste. Dajte tenistovi squashovú raketu, ukážte
mu, kde na čelnú stenu má trafiť a on tam trafí, čiže úder nepokazí.
Chcite to iste od squashistu na tenisovom kurte, dajte mu tenisovú
výstroj a povedzte mu, nech trafí do poľa podania zospodu...bude to pre
neho veľmi ťažké, pridá viac sily ako treba a lopta hneď skončí na
základnej čiare.
|