11 Pohyb na kurte
11.1 Základné princípy pohybu
11.2 Pohyb v prednej časti kurtu
11.3 Pohyb v strednej časti kurtu
11.4 Pohyb v zadnej časti kurtu
11.5 Chyby pohybu a korekcie pohybu
11.6 Cvičenia pohybu na kurte
11.7 Ďalšie delenie pohybov
11.8 Pohyb pred úderom a po údere a reakcia na pohyb súpera
11.9 Pohyb po podaní
11.10 Pohyb pri prijímaní podania


11.1 Základné princípy pohybu Hore ...späť na Obsah...

Z pohybu špičkových hráčov môžete mať dojem, že hra nevyžaduje toľko námahy, ako ostatní tvrdia. Opak je pravdou. Čo je príčinou tohto zdania? Sú to stovky herných hodín a milióny odohraných úderov.
Správny pohyb po kurte vás dostane do výhodnej pozície pre odohranie lopty, a naopak, ak ste tam, kde to je nevýhodné, dostávate sa do defenzívy. Váš pohyb by sa mal zdokonaľovať na takú úroveň, že už naň nebudete myslieť a môžete sa sústrediť na zdokonaľovanie techniky úderu.
Pohyb hráča je pri hre squash osobitý a príbuznú alternatívu nájdeme napríklad bedmintone. Základnou charakteristikou pohybu hráča squashu je plynulosť a nezbrklosť. Hráč pritom väčšinu času trávi v miernom podrepe stojac na prednej časti chodidiel. Tento postoj vám vo väčšine situáciách dáva dostatok času na presun do správnej pozície. Dobrý pohyb sa skladá z kombinácie krátkych rýchlych krokov, kĺzavých krokov a výpadov. Krátke a rýchle kroky používajte na presuny okolo T-čka podľa toho, kam smeruje lopta a dlhé kroky a výpady použite na zaujatie pozície pred úderom. Pamätajte, že všetko má svoj čas a nie je vždy účelom zahrať loptu čo najskôr.

Pohyb hráča sa počas výmeny iniciuje na základe zrakového vnemu alebo intuitívne. Hráč sleduje loptu a súpera a na základe toho sa jeho pohyb formuje. Častá chyba začiatočníkov je, že pri pohybe nesledujú loptu ani súpera, čo je zbytočná strata energie.
To, že hráč loptu sleduje, nemusí znamenať, že bude reagovať okamžite. Optimálny prípad je reagovať skôr, ako súper loptu zahrá. Dá sa to? Dá, ak súčasne sledujete loptu a súpera a viete predpovedať, aký úder môže z daného postavenia a miesta na kurte odohrať. Aby ste to správne predpovedali, musíte sa sami ocitnúť v podobnej pozícii a čase. K tomu vám poslúži modelovaný zápas a rôzne herné cvičenia.


11.2 Pohyb v prednej časti kurtu Hore ...späť na Obsah...

Pohyb začína malým rýchlym krokom, prechádza na väčší a končí sa pretiahnutým krokom alebo výpadom. Dôležité pritom je, ktorou nohou začnete ako prvou. Prvý krok totiž určuje, či budete hrať forehand z otvorenej alebo uzavretej pozície, pričom každá má svoje výhody (to isté platí pre backhand). Či sa dostanete do otvorenej alebo uzavretej pozície, posledný krok by sa mal realizovať ešte predtým, ako udriete do lopty. Ak totiž udierate a hýbete sa zároveň, zväčšujete pravdepodobnosť nepresného úderu. Po údere je dôležité pozíciu rýchle zmeniť. Zmeníte ju tak, že sa odrazíte od prednej nohy. To ale vyžaduje, aby noha, ktorá je vzadu, bola pevne na podlahe (aby nebola vo vzduchu, nestabilne položená a podobne).


11.3 Pohyb v strednej časti kurtu Hore ...späť na Obsah...

Jednou zo začiatočníckych chýb pri pohybe do boku je natočenie celého tela smerom k bočnej stene. Tento postoj vám bude komplikovať život, ak sa budete zrazu musieť premiestniť do opačného rohu kurtu. Preto pri pohybe do boku používajte bočné kroky, posuny alebo výpady. Ak sa hýbete smerom k bočnej stene, jeden-dva kroky do boku obvykle stačia.
Pri hre forhandu v strednej časti kurtu môžete posledný krok urobiť na pravú nohu, ale aj na ľavú. Vo väčšine prípadov, keď lopta letí asi 5 cm od bočnej steny, je to noha pravá. Výhoda došliapnutia na pravú nohu pri forhande je tá, že máte pomerne veľký dosah do strany. Ak by ste došliapli na ľavú nohu, nedosiahnete tak ďaleko. Došliapnutie na ľavú nohu použijete pri odrazení lôpt, ktoré neletia ďaleko od vás a netreba sa naťahovať. Pri backhande je to naopak. Pozri obr. 11.4.2.


11.4 Pohyb v zadnej časti kurtu Hore ...späť na Obsah...

Tento pohyb patrí medzi najťažšie. Hráč sa pri ňom pohybuje po oblúkoch v tvare písmena J (pozri obr.), pričom na posuv používa krátke kroky do boku (ak má dostatok času). Ideálne je dostať sa do pozície, keď sú ramená paralelne s bočnou stenou a šlapy sú od seba vzdialené na šírku ramien. Ak však nemáte čas zaujať pozíciu, púť za loptou sa končí jedným veľkým krokom. Je to však na úkor rýchlosti a razancie úderu.
Po odohratí úderu by mal váš prvý krok smerovať k stredovej čiare, aby ste uvoľnili priestor súperovi. Ďalšie kroky by mali smerovať na T-čko (pozri obr. 11.4.1 a obr. 11.4.2.)


Obr. 11.4.1 - Ohraničenie T-čka Obr. 11.4.2 - Zhrnutie pohybov



11.5 Chyby pohybu a korekcie pohybu Hore ...späť na Obsah...

Základné chyby pri pohybe na kurte:
Chyba Oprava
Ste stále príliš blízko pri lopte. Neponáhľajte sa, snažte sa pohyb realizovať plynule.

Vaše postavenie pri údere nie je správne. Dodržujte základný tvar trajektórie pohybu (pozri obr. 11.4.2).

Máte problém pohybom obsiahnuť celý kurt. Po každom údere sa vracajte na T-čko.


11.6 Cvičenia pohybu na kurte Hore ...späť na Obsah...
Tieto cvičenia spočívajú v tieňovom behu na rôzne miesta kurtu.

11.6.1 Cvičenie — predné rohy kurtu
  - Štartujte z T-čka
  - Bežte dopredu do rohu kurtu v dráhe v tvare písmena J (pozri obr.)
  - Zahrajte úder naprázdno, pričom smer imaginárnej lopty je popri bočnej stene — hráte DRIVE
  - Odrazte sa z nohy, ktorá je vpredu a rovnakou cestou sa vracajte naspäť na T-čko
  - Vždy sa vracajte až za krátku čiaru (SHORT LINE)
  - Tento pohyb opakujte 15-krát na každú stranu

  Dodržujte:
  - pohybujte sa po krivke,
- pripravte raketu včas,
- z nohy, ktorá je vpredu, sa po údere energicky odrazte,
- cvičenie považujte za úspešné, ak zvládnete 30 úderov do času 2,5 minúty.


11.6.2 Cvičenie — zo strany na stranu
  - Štartujte z T-čka
  - Mierne sa pootočte doprava, vykročte ľavou nohou
  - Urobte ešte jeden veľký krok a zahrajte imaginárny forehand
  - Vráťte sa na T-čko
  - Opakujte to isté na opačnú stranu
  - Tento pohyb opakujte 25-krát na každú stranu
   
  Dodržujte:
  - pohybujte sa bokom,
  - údery hrajte v bočnom postavení.

  Ak chcete sťažiť toto cvičenie, tak do strany urobte iba jeden dlhý krok s nohou, ktorá je vpredu (na forehand ľavou a opačne), a natiahnite ho čo najďalej.
   
  Ak chcete zľahčiť toto cvičenie, neponáhľajte sa a sústreďte sa na plynulé realizovanie pohybu.


11.6.3 Cvičenie — zadné rohy
 
- Štartujte z T-čka
- Otočte sa smerom k bočnej stene a tromi krokmi sa dostaňte do rohu (pozri obr.)
- Zahrajte fiktívny úder (strait DRIVE — dlhý úder popri stene)
- Vracajte sa po inej dráhe (pozri obr.)
 

Dodržujte:
- pohybujte sa bokom,
- raketu pripravte včas,
- vracajte sa na T-čko.
 

   


11.6.4 Cvičenie — kombinované (skladá sa z troch predchádzajúcich)
  - Štartujte z T-čka
  - Zahrajte fiktívny úder v pravom prednom rohu
  - Vráťte sa na T-čko
  - Zahrajte úder v ľavom prednom rohu
  - Vráťte sa na T-čko
  - ...
  - ...
  - Zahrajte úder v pravom zadnom rohu
  - Vráťte sa na T-čko
  - Pri všetkých cvičeniach sa snažte realizovať plnohodnotný fiktívny úder

  Dodržujte:
  - cez T-čko sa pohybujte plynule,
  - pohybujte sa po krivkách,
  - použite plnohodnotný úder.


11.7 Ďalšie delenie pohybov Hore ...späť na Obsah...
Pohyby hráča môžeme ešte rozdeliť do niekoľkých typov. Treba povedať, že na efektívnu hru nemusíte behať po celom kurte. Stačí, aby ste svojím pohybom obsiahli priestor, ktorý je o niečo menší, ako sú rozmery kurtu (pozri obr. vpravo).

Na základe vzdialenosti miesta úderu od T-čka, môžeme pohyb hráča rozdeliť takto:
- žiadny pohyb nôh (pri údere z miesta),
- jediné vykročenie (úder blízko vás),
- dva a tri kroky (lopta v prednej časti kurtu),
- viac krokov (dobiehanie lopty krížom cez kurt).
 


11.7.1 Žiadny pohyb nôh
Keďže sa v tomto prípade hráč takmer nehýbe, rozhoduje hlavne technika úderu.

11.7.2 Jediné vykročenie
Tento pohyb je častý najmä v zápasoch nerovnocenných hráčov, pričom slabší krúži okolo vyspelejšieho hráča ako kométa a, samozrejme, po niekoľkých výmenách „končí”. Lepší hráč môže veľké percento lôpt zahrať z T-čka, a to tak, že jednoducho vykročí súhlasnou nohou (pravou doprava a naopak) a zahrá úder. Dodržiava zásadu, že jedna noha je vždy v oblasti T-čka (pozri nákres kurtu, obr. 11.4.1).

11.7.3 Dva a tri kroky
Je to ďalší typ pohybu, pri ktorom sa hráč dostane do správnej pozície po dvoch alebo troch krokoch, pričom prvý z nich je krátky a druhý a tretí je niekoľkonásobne dlhší (posledný možno opísať aj ako výpad). Hráč sa z takejto pozície vracia spravidla takým istým spôsobom, ako sa do nej dostal, pokiaľ to nebráni v hre súperovi (táto zásada platí pre prednú časť kurtu). Spôsob, ako sa pohybovať do strán dopredu a dozadu, je znázornený na obr. 11.4.2, str. 47.

11.7.4 Viac krokov
Na odohratie lopty musíte prekonať tri a viac krokov. Ide o situácie, keď dobiehate DROP SHOT zo zadnej časti kurtu, dobiehate dlhý CROSS z prednej časti kurtu, dlhý DRIVE z prednej časti kurtu a podobne. Pri týchto pohyboch je spoločné, že hráč môže dosiahnuť vyššiu rýchlosť a na konci pohybu za loptou bude mať problémy s brzdením a návratom na T-čka. Tejto úlohe treba prispôsobiť štýl behu, ktorý má v optimálnom prípade charakter dlhých, pomalých skokov, pričom posledný z nich dostáva hráča do pozície, z ktorej môže loptu odohrať. Pokiaľ hráč beží šprintérskym spôsobom (malé rýchle kroky na začiatku), potrebuje po odohratí lopty obvykle ešte jeden alebo dva kroky na zastavenie, čo mu uberá z času, za ktorý sa má opäť dostať na T-čka.

11.7.5 Návrat na T-čko
Po zaujatí pozície a odohraní lopty je tu ešte jedna dôležitá úloha — vrátiť sa na T-čko. Či sa na T-čko vôbec dostanete, závisí od kvality zahraného úderu a tiež od vašej šikovnosti. Celý squashový zápas je okrem iného o tom, kto sa dlhšie na T-čku udrží. Je to najvýhodnejší bod na kurte, a preto sa naň treba dostať takmer po každom údere. Pre pohyb na kurte platia všeobecné zásady a ak váš úder kvalitne odohráte, môžete sa na T-čko vrátiť bez problémov. Samozrejme, že sa to nedá vždy, hlavne treba umožniť súperovi hrať úder. Často musíte ustupovať z výhodnej pozície a na T-čko sa dostávať okľukou.



11.8 Pohyb pred úderom a po údere a reakcia na pohyb súpera Hore ...späť na Obsah...
Jedna z hlavných povinností hráča je umožniť súperovi priamy prístup k lopte. Hneď za tým nasleduje úloha dostať sa na T-čko. Tento pohyb môžeme rozdeliť na nasledujúce fázy.

11.8.1 Pohyb pred odohratím vlastného úderu
Cieľ je jednoduchý — dostať sa najkratšou cestou na miesto, odkiaľ je optimálne odohrať úder. Keď vám súper prekáža na ceste za loptou, alebo sa počas pohybu dostanete do významného kontaktu s ním, ktorý môže ovplyvniť kvalitu vášho úderu, máte nárok na LET (opakovanie výmeny). LET si však treba „vypýtať” slovne — zakričať LET PLEASE alebo vizuálne — zdvihnúť ruku so vztýčeným palcom a ukazovákom. Hráč si nikdy nepýta STROKE. O tom, či dostane STROKE, teda priamy bod v jeho prospech, rozhodne rozhodca (symbol pre STROKE je zovretá päsť).

11.8.2 Pohyb po odohratí vlastného úderu
Tento pohyb má za cieľ umožniť súperovi prístup k lopte a zároveň sa čo najrýchlejšie dostať na T-čko, alebo do inej vhodnej pozície. Ako sa pri tomto pohybe „narobíte”, závisí od kvality vášho úderu. Ak totiž súpera dostanete z T-čka, obvykle nie je problém ho obsadiť. Ak sa súper z T-čka ani nepohne, prípadne urobí iba jeden krok, zahrali ste zlý úder. Ak chcete, aby cesta na T-čko bola voľná, musíte súpera svojím úderom odtiaľ dostať. V opačnom prípade sa veľmi ľahko môže stať, že sa s ním stretnete na ceste na T-čko, z čoho je obvykle LET a niekedy aj STROKE.

11.8.3 Pohyb pred odohratím úderu súperom

Pohyb v tejto situácii je podriadený nasledujúcim úlohám: vidieť loptu a byť na T-čku alebo na inom vhodnom mieste. Čím dlhšie môžete sledovať loptu, tým skôr uvidíte, kam súper loptu zahrá a budete mať viac času na zaujatie pozície. Recept, ako mať loptu stále v „dosahu”, je držať súpera stále za sebou. Ten, čo je pred vami na T-čku, tak v mnohých prípadoch uvidíte loptu až vtedy, keď padne druhý raz.

Po takmer každom údere sa treba vrátiť na T-čko. To je jasná úloha. Aby sa vaša hra stala agresívnejšou a nápaditejšou, treba občas zariskovať alebo odhadnúť, kam môže súper svoj úder zahrať. Typickým príkladom, keď sa vaša pozícia z T-čka posúva do strany, je, keď súper má aj inú možnosť ako hrať BOAST (pozri obr. 11.8.2). Vtedy treba počítať s tým, že okrem BOAST-u môžete „schytať“ aj DRIVE popri stene. Na úder popri stene však treba byť pripravený, a preto sa vaša pozícia posúva smerom k bočnej stene. Ďalšia takáto situácia nastáva, ak súper dobieha váš DROP SHOT a vy viete, že z tejto pozície hrá veľmi často dlhý DRIVE popri stene. Môžete to risknúť a hneď sa postaviť napríklad dva kroky za neho a v náprahu čakať na prichádzajúcu loptu, ktorú však nemusíte zahrať, pretože je to jasná pozícia na STROKE — bod pre vás. Treba však čakať v náprahu (pripravený na úder) a pokiaľ stojí súper medzi vami a čelnou stenou — máte bod.




11.8.4 Pohyb po odohratí lopty súperom
Cieľ tohto pohybu je totožný s pohybom pred odohratím vlastného úderu.

11.9 Pohyb po podaní Hore ...späť na Obsah...
Pri podaní stojí obvykle hráč tak, že sa jednou nohou dotýka štvorca podania. Z tohto postavenia je nevyhnutné v krátkom čase zaujať pozíciu na T-čku a nestratiť loptu z očí.

11.10 Pohyb pri prijímaní podania Hore ...späť na Obsah...
Tento pohyb je podriadený druhu podania, ktorý súper používa. Podľa typu podania môžeme pohyb hráča rozdeliť takto:

11.10.1 Pohyb pri voľnom lobovanom podaní bez dotyku bočnej steny
Tento typ podania nie je náročný na pohyb a obvykle sa bez problémov dá odohrať, pričom sa dá povedať, že takéto podanie vám neublíži. Je to vlastne najľahšie podanie, aké vám súper môže ponúknuť.

11.10.2 Pohyb pri voľnom lobovanom podaní s dotykom bočnej steny
Pri tomto podaní je snaha súpera odohrať loptu tak, aby sa bočnej steny dotkla práve tam, kde vy budete hrať úder, a tým vám jeho odohratie maximálne sťažiť. Práve tejto snahe musíte svojím pohybom čeliť. Buď hráte loptu ešte pred dotykom bočnej steny — znamená to posun o jeden alebo viac krokov dopredu — alebo necháte loptu, nech sa odrazí od zadného skla, čo znamená ustúpiť od bočnej steny a vytvoriť tak priestor pre hranie úderu BOAST alebo DRIVE.

11.10.3 Pohyb pri smečovanom podaní
Smečované podanie je nebezpečné svojou rýchlosťou, ako aj zmenou smeru lopty po dopade na bočnú stenu. Podávajúci pritom môže zvoliť jeden z nasledujúcich terčov:

  Telo súpera (až po odraze lopty od čelnej steny)
Lopta letí priamo na vás a vy jej musíte uvoľniť cestu a hrať ju potom od skla alebo ju zahrať volejom, čo je obvykle nepresný úder. Toto na vás číha hlavne vtedy, ak stojíte na SHORT LINE.
 
  NICK v okolí štvorca pre podanie
Lopta dopadá v oblasti štvorca pre podanie, kde narazí najprv do bočnej steny. Takéto podanie vyžaduje intenzívnejšiu koncentráciu, pretože je tu všetko urýchlené a aj váš pohyb musí byť adekvátne rýchly. Častá chyba začiatočníkov je nepripravená raketa
a neskorá reakcia na zmenu smeru pohybu lopty. Na druhej strane sa dá odpozorovať, že súper ide takéto podanie zahrať a teda je čas sa naň pripraviť — ustúpiť mierne dozadu a do stredu oproti pozícii pri lobovanom podaní.
 
  Opačná strana
Je to zriedkavý typ podania, keď súper nasmeruje úder na opačnú stranu ako na tú, kde sa zvyčajne servuje. Pri podaní sprava je to na váš forehand a naopak (v prípade, že ste pravák). Takéto podanie sa spravidla smečuje, a preto pri príprave na smečovaný podanie treba rátať aj s touto alternatívou. Pohyb prijímajúceho hráča je obvykle ústup pred loptou a prípadne otočenie sa o 180°, pričom vzniknutá situácia, sa môže posudzovať ako LET.

11.10.3 Pohyb pri podaní typu Philadelphia
Je to atypický druh podania, ktorý má predovšetkým prekvapiť. Je však technicky dosť náročný (hlavne pri podaní sprava doľava) a pre začiatočníka úplne nevhodný. Pri jeho odohraní rozhoduje potrebný presný a rýchly volej a zaujatie pozície na T-čko. Poznámka k názvu tohoto typu podania: tento názov som prevzal z jednej z kních z ktorej som čerpal. V Anglicku sa toto podanie volá určite inak o Pakistane ani nehovoriac. Takže tento názov berte s rezervou.

11.10.4 Otočenie sa okolo vlastnej osi pri príjme podania
Často sa stáva, že pri sledovaní lopty a hľadaní najoptimálnejšej pozície pre jej odohranie sa prijímajúci hráč otočí okolo vlastnej osi. Táto situácia sa by mala vždy ukončiť ako LET. Nemôžete totiž vedieť, kde váš súper stojí a mohli by ste ohroziť jeho zdravie. Navyše, ak takúto loptu zahráte, môžete sa v očiach súperov preradiť do kategórie nie príliš ohľaduplných hráčov.