V predchádzajúcich kapitolách sme uviedli dva spôsoby, ako vyvinúť tlak na
súpera. Jeden zo spôsobov je volej a druhý KILL SHOT. Tretí spôsob, ako zatlačiť
súpera, je použiť klamanie telom a poslať ho tak do protipohybu alebo ho aspoň
nechať v neistote, kam asi lopta poletí.
Veľa hráčov má mylnú predstavu, že maskovanie a klamanie je to isté. Nie je to
pravda. Maskovanie úderu znamená postaviť sa k lopte tak, aby súper nevedel, aký
typ úderu bude nasledovať. Klamanie znamená, že súper si myslí, že vie, aký úder
bude nasledovať, ale v skutočnosti zahráte úder iný. Pokiaľ dobre skĺbite obidve
spomenuté techniky, dostanete súpera do neistoty a získate čas pre seba.
Dobre zvládnuté klamanie núti súpera nehýbať sa pokiaľ loptu nezahráte, čím mu
sťažujete každý nasledujúci úder. Naproti tomu klamanie kladie vysoké nároky na
techniku, hlavne pohyb v zápästí a hráč musí často hrať z nemotorných pozícií. S
tým súvisí aj riziko úderov, ktoré sa nakoniec nemusia podariť. Preto by ste
mali klamanie do vašej hry prenášať postupne, experimentovať s rôznymi polohami
rakety a postavením tela a zistiť, ako dobre to funguje. Samozrejme, že to
netreba preháňať. Malé zmeny zmätú vášho súpera, zatiaľ čo príliš viditeľné
zmeny upozornia súpera, že má pozornejšie sledovať loptu a nie vaše telo.
19.1 Prečo je klamanie telom dôležité
Hore
...späť na
Obsah...
Keď sa vaša hra dostane na vyššiu úroveň,
zistíte, že súperi sú často schopní odhadnúť, kam lopta poletí. Aby ste túto
výhodu súperovi zobrali, budete potrebovať klamanie telom. Ak úspešne zakrývate
svoje údery, súper musí čakať na T-čku až do okamihu, keď udriete do lopty, čím
sám seba oberá o čas. Môže vyraziť aj skôr, ale potom riskuje, že sa vydá
nesprávnym smerom.
19.2 Klamanie telom
Hore
...späť na
Obsah...
Špičkoví hráči „klamú“ stále, pretože sa na
každý úder pripravia včas a takmer rovnakým spôsobom, nezávisle od typu úderu.
Ak dáte skúsenému hráčovi čas na úder, zistíte, že je často nemožné dopredu
vedieť, aký úder ide hrať skôr, ako ho skutočne odohrá. Pokiaľ budete chcieť
zlepšiť svoju úroveň klamania telom, majte na pamäti zásady:
|
Podržte úder |
Znamená to, že čakáte do posledného možného okamihu, kedy ešte môžete
úder odohrať. Zadržanie úderu môže prinútiť vášho súpera k predčasnému
pohybu do nesprávneho smeru ešte predtým, ako úder odohráte. |
|
|
|
Raketu pripravte včas |
Tak ako si budete precvičovať údery v konkrétnych herných situáciách,
zistíte, že včas pripravená raketa vám umožní zdržať úder čo najdlhšie. |
|
|
|
Buďte rozhodný |
Keďže ste presvedčený o tom, že súper nevie, kde budete loptu hrať,
musíte jasne vedieť, kde ju chcete hrať. Zmena úmyslu na poslednú chvíľu
vedie často k nekvalitnému úderu, a to nielen vtedy, ak sa úder snažíte
skryť. |
Je dobré si uvedomiť, že všetky údery v squashi vychádzajú z jedného základného
švihu a preto, ak ho budete rozvíjať, budete do hry vnášať prvok označený ako
klamanie telom. Pracujte teda na základoch vašej techniky.
19.3 Prečo je maskovanie úderu dôležité
Hore
...späť na
Obsah...
V strede ťažkého a vyrovnaného zápasu sa výhra
jednej výmeny môže rovnať výstupu na trojtisícovku. Ak ste pre súpera vyrovnaný
partner, oplatí sa mať v rukáve niekoľko trikov na rozhodujúce výmeny.
Maskovanie úderu je jedným z trikov, ktorý ako KILL SHOT vedie k „nehrateľnému“
úderu alebo aspoň dostane súpera do zlej pozície.
19.4 Maskovanie úderu
Hore
...späť na
Obsah...
Túto techniku by ste do svojej hry mali vpúšťať
pomaly a experimentovať s rôznym postavením tela. Je to technika pre pokročilých
hráčov, ktorí na väčšinu herných situácií reagujú reflexne.
Maskovanie úderu používajte striedmo, v opačnom prípade môžete u súpera vyvolať
zvýšenú pozornosť a postupné odhaľovanie vašej techniky. S nácvikom techniky
začnite tak, že sami experimentujte s rôznymi polohami rakety a postavením tela.
V tomto štádiu nácviku sa nenechajte ničím obmedzovať. Počas zápasu sa však
sústreďte na maskovanie úderu, ktoré ste si osvojili najviac. Tu sú ukážky
niektorých maskovaných úderov používaných počas zápasu:
Príklad 1
V prednej časti kurtu sa pripravte na DROP SHOT, urobte malý náprah s hlavou
rakety nízko nad podlahou. Zdržte úder ako sa len dá a len čo sa súper začne
pohybovať, použite švih zápästia a zahrajte tvrdý DRIVE krížom.
Príklad 2
Postavte sa čelom k prednej stene a predstierajte, že hráte DRIVE krížom.
Namiesto toho zahrajte silný nízky DRIVE, ale pritom pozerajte do stredu čelnej
steny.
Príklad 3
Ak hráte úder v zadnom rohu kurtu, otočte sa takmer čelom k zadnej stene a
predstierajte úder BOAST. Počkajte, kým sa lopta odrazí čo najďalej od zadnej
steny a zahrajte nízky DRIVE popri stene.
Príklad 4
Postavte sa ako na DRIVE popri stene, nech ste kdekoľvek na kurte s tým, že
raketu máte pripravenú včas. Počkajte, kým lopta priletí k vám, prípadne ju
pustite kúsok za seba, aby to vyzeralo ako BOAST alebo DRIVE. Potom zahrajte
CROSS pričom použijete švih zápästia.
19.5 Cvičenia
Hore
...späť na
Obsah...
19.5.1 Cvičenie — popri stene alebo krížom |
|
- Toto cvičenie vyžaduje partnera. |
|
- Partnera postavte do zadného rohu kurtu a jeho úder bude iba BOAST. |
|
- Hráte v prednej časti kurtu CROSS alebo DRIVE popri stene a po každom údere
sa vraciate na T-čko. |
|
- Skúste predstierať alebo oklamať partnera tak, aby išiel do nesprávnej strany. |
|
|
|
|
Dodržujte: |
|
- zadržte úder do poslednej chvíle, |
|
- experimentujte s postavením pri údere, |
|
- pri údere použite švih zápästia |
19.5.2 Cvičenie — CROSS alebo DROP SHOT |
|
- Toto cvičenie vyžaduje partnera. |
|
- Partnera postavte do zadného rohu a nechajte ho zahrať BOAST. |
|
- Z tohto úderu hráte DROP SHOT alebo CROSS. |
|
- Partner pritom čaká na T-čku a ako odpoveď na CROSS hrá BOAST a odpoveďou na
DROP SHOT hrá tiež DROP SHOT. |
|
- Vašou úlohou je zmiasť partnera čo najviac. |
|
- Toto cvičenie hrajte ako zápas s počítaním do 9 alebo 15. |
|
|
|
|
Dodržujte: |
|
- použite krátky náprah, |
|
- zadržte úder do poslednej chvíle, |
|
- pri údere použite švih zápästia. |
19.5.3 Cvičenie — klamanie BOAST-om |
|
- Toto cvičenie vyžaduje partnera. |
|
- S partnerom hrajte DRIVE popri stene a navzájom okolo seba obiehajte a
striedajte sa na T-čku. |
|
- Môžete zahrať aj BOAST, ale nie príliš často, a tak aby nebolo vidieť, že ho
idete zahrať. |
|
- Toto cvičenie hrajte ako zápas s tým, že DRIVE musí padnúť za krátku čiaru a
nesmie byť širší ako štvorec na podanie. |
|
|
|
|
Dodržujte: |
|
- raketu pripravte včas a vysoko, |
|
- zadržte úder do poslednej chvíle, |
|
- pri BOAST-e stojte rovnako ako pri DRIVE. |
|