3 Pravidlá hry |
3.1 Zápas 3.2 Rozcvička 3.3 Podanie 3.4 Výhra vo výmene 3.5 Počítanie bodov 3.6 Bezpečnosť 3.7 Let a stroke 3.8 Zasiahnutie súpera loptou 3.9 Súper neumožní prístup k lopte 3.10 Súper vám neuvoľní priestor na realizovanie úderu 3.11 Úloha ukazovateľa (MARKER) a rozhodcu (REFEREE) 3.12 Záver kapitoly |
3.1 Zápas Hore ...späť na Obsah... Squash hrajú dvaja hráči na kurte s
rozmermi 9,75 m na dĺžku a 6,4 m na šírku. Po piatich minútach na
rozcvičenie hráči losujú, alebo sa dohodnú, kto začne podávať ako prvý.
Hra sa začína podaním (servisom). 3.2 Rozcvička Hore ...späť na Obsah... Po vstupe na kurt majú hráči desať minút
na rozohranie. Pri rozcvičke stoja na protiľahlých stranách a udierajú
do lopty tak, aby sa zakaždým dostala na stranu súpera. Po 5. minúte si
hráči vymenia strany a pokračujú v rozcvičke. Rozcvičovať sa iba 10
minút je v skutočnosti málo na komplexné zahriatie svalovej sústavy.
Preto sa podstatná časť rozcvičky obvykle realizuje mimo kurtu (strečing,
krátke výbehy, šprinty, masáž a podobne). 3.3 Podanie Hore ...späť na Obsah... Hráč, ktorý začína, má právo vybrať si
stranu. Toto platí počas celého zápasu. Obyčajne sa servuje sprava
doľava proti pravorukému hráčovi, pretože podanie sprava sa dá ľahšie
umiestniť do protiľahlého zadného rohu kurtu, a tým hneď vytvoriť tlak.
3.4 Výhra vo výmene Hore ...späť na Obsah... Po odohraní podania podávajúcim sa hra
rozširuje na celý kurt. Jediné obmedzenia sú autové čiary a doska TIN na
čelnej stene (ďalej len TIN). 3.5 Počítanie bodov Hore ...späť na Obsah... Väčšina zápasov sa odohrá tradičným
počítaním a teda bod získava iba podávajúci. Ak výmenu vyhrá prijímajúci,
skóre sa nemení (strata, hand out). Skóre sa počas zápasu vyhlasuje tak,
že ako prvé sa vyhlásia body podávajúceho. Za stavu 8 : 8 sa používa,
podobne ako v tenise, skrátená hra, čiže TIE BREAK. Hráč, ktorý ako prvý
dosiahne 8 bodov, je prijímajúci a vyberá si, či sa hra skončí, ak jeden
z hráčov dosiahne 9 bodov alebo 10 bodov. Zjednodušene — za stavu 8:8
povie ten, kto prijíma podanie, či sa hrá o jeden bod (do 9) alebo o dva
(čiže do 10 bodov). Obvykle si prijímajúci vyberá hru do 10 bodov,
pretože v opačnom prípade má podávajúci GAMEBALL — je na jeden bod
vzdialený od víťazstva v hre. 3.6 Bezpečnosť Hore ...späť na Obsah...
Počas hry sa dvaja hráči pohybujú v relatívne malom priestore, preto
vzájomné strety nie sú výnimkou. Omnoho nebezpečnejšie sú údery raketou,
prípadne zásahy loptou. Nato, aby sa takéto situácie počas zápasu alebo
tréningu vyskytovali čo najmenej, treba vedieť, kde súper je a aký úder
sa chystá hrať. 3.7 Let a stroke Hore ...späť na Obsah... Na zvýšenie bezpečnosti pravidlá hry
squash obsahujú inštitút zvaný LET a STROKE. Tento systém opisuje
množstvo situácií, kedy sa rozhodca rozhodne pre LET a kedy pre STROKE.
Keď uvažujeme o LET a o STROKE, treba mať na pamäti dve veci —
bezpečnosť a fair play. Bezpečnosť je pritom prvoradá. Ak hráč preruší
úder, pretože sa domnieva, že by mohol súpera zasiahnuť (raketou alebo
loptou), pričom môže zahrať dobrý úder, je oprávnený žiadať aspoň LET.
Začiatočníci zvyknú prerušiť hru aj po nevýznamnom kontakte, čo však
zvyšuje bezpečnosť hry. Niekedy zase hráč zastaví výmenu, pretože je
presvedčený, že keby sa nedostal do kontaktu so súperom, výmenu by mohol
ukončiť vo svoj prospech. Stáva sa, že aj napriek maximálnemu úsiliu
umožniť súperovi zahrať úder, sa to hráčovi nepodarí, pretože zahrá
nekvalitný úder (napríklad na Pravidlá hry seba). V takomto prípade hráč
stráca výmenu. Takže všeobecne platí, že ak hráč zastaví hru, pričom má
raketu pripravenú na úder a aj pozične stojí tak, že loptu môže
zasiahnuť a súper stojí v ceste, (lopte alebo rakete) dostane STROKE. 3.8 Zasiahnutie súpera loptou Hore ...späť na Obsah... Pravidlá hovoria, že pri údere musí mať
hráč možnosť nasmerovať loptu priamo na čelnú stenu kurtu. Ak zasiahne
hráč súpera loptou, pričom lopta smeruje na čelnú stenu, hráč má právo
na STROKE. Ak lopta smerovala na zadnú alebo bočnú stenu, mala by sa
výmena opakovať (LET). V každom prípade, ak máte dojem, že môžete súpera
ohroziť, zastavte výmenu a žiadajte LET. Opačný postup sa všeobecne
hodnotí ako neskúsenosť alebo nešportové správanie. 3.9 Súper neumožní prístup k lopte Hore ...späť na Obsah... Počas hry vám súper musí umožniť priamy
prístup k lopte. Ak sa toto pravidlo poruší, to či ste oprávnený na
STROKE alebo LET, závisí od toho, či ste prerušili hru pred zahratím
pravdepodobne víťazného úderu. Či by bol váš úder víťazný, závisí aj od
kvality úderu súpera. 3.10 Súper vám neuvoľní priestor na realizovanie úderu Hore ...späť na Obsah... Počas hry vám súper musí poskytnúť
dostatok miesta na realizovanie úderu, ktorý si vyberiete. Ak sa na vás
počas úderu súper „lepí“ a zabráni realizovať náprah (backswing) alebo
dotiahnutie úderu (follow-through), ste oprávnený na STROKE, pokiaľ
môžete hrať úder priamo na čelnú stenu. Ak ste v rovnakej situácii, ale
môžete zahrať iba na bočnú stenu, ste oprávnený na LET. 3.11 Úloha ukazovateľa (MARKER) a rozhodcu (REFEREE) Hore ...späť na Obsah... Na podujatiach najvyššej kategórie sa na
rozhodovaní zápasu podieľajú dvaja rozhodcovia: marker a referee. 3.12 Záver kapitoly Hore ...späť na Obsah... Pravidlá, ktoré sú uvedené v tejto kapitole, sú pravidlami pre dvojhru a nemajú záväzný, ale iba orientačný charakter. Záväzné znenie pravidiel WSF môžete získať na adrese http://www.squash.org. Posledné zmeny do oficiálnych pravidiel sa zapracovali v apríli 2001. |